ToppartnerCampagneAndré van der MeerSponsorpartners

Campagne: "Juist nu moet je elkaar helpen."

Met het uitstel van de Olympische Spelen gaat ‘010 op weg naar Tokyo’ een jaar langer door. “De ondersteuning van topsporters die keihard werken voor hun deelname moet gewoon doorgaan. De communicatie eromheen passen we aan; je bouwt zoiets op naarmate de Spelen dichterbij komen.” Dat zegt André van der Meer, directeur-eigenaar van Campagne. Het strategisch communicatiebureau is nauw betrokken bij de opzet en uitvoering van ‘010 op weg naar Tokyo’. Het intensiveert de ondersteuning aan Rotterdam Topsport. “Juist nu moet je elkaar helpen.”

Met die campagne ondersteunen Rotterdam Topsport en tal van partners de vijftig Rotterdamse sporters die zich gekwalificeerd hebben (of dat nog kunnen doen) voor de Olympische of de Paralympische Spelen van 2020 (2021). Dat kan onder meer door de aankoop van een Official Partner Box; van het symbolische bedrag van 2020 euro kan een individuele sporter extra materialen, faciliteiten of trainingen aanschaffen.

Op die manier is Campagne gekoppeld aan para-zwemmer Rogier Dorsman. André van der Meer: “Bij de aftrap voor alle sporters, vertelde hij dat hij al blij zou zijn als hij een nieuwe zwembroek kon krijgen… Als iemand die op de laatste WK twee gouden en twee zilveren medailles heeft gewonnen zich over dat soort zaken druk moet maken, klopt er iets niet. Ik ben blij dat we hem een beetje kunnen helpen. Het is ook nog een onwijs aardige gozer, die heel goed presteert.”

Rogier 4.jpeg

“Voor een bedrijf is 2020 euro niet heel veel geld en je kunt er die Rotterdamse sporttalenten zó goed mee helpen… Er zijn nog een paar partnerboxen beschikbaar; Rotterdam Topsport heeft nu een jaar langer om ze allemaal uit te verkopen. Dus: als er nog geïnteresseerde bedrijven zijn…”

Hoger doel
Campagne, gevestigd aan de Charloisse Lagedijk, is door-en-door Rotterdams: geen wollige taal, maar praktisch en resultaatgericht. “We werken voor bedrijven, overheden en andere organisaties die hun merk willen versterken”, vat Van der Meer de brede range aan activiteiten samen. Campagne beheerst daarvoor alle disciplines: van het strategisch denkwerk tot en met de uitvoering.

Campagne is Toppartner van Rotterdam Topsport. “Uit overtuiging. Ik vind het superleuk om in een netwerk te zitten dat een additioneel doel heeft. Een hoger doel dan alleen met elkaar borrelen en zakendoen: het steunen van sportverenigingen, sporters en talenten en helpen om sportevenementen naar de stad te halen. Tegelijkertijd is het een mooi netwerk, met goede bedrijven en mensen die me inspireren en met wie ik graag samenwerk. Dat geldt ook voor de mensen van Rotterdam Topsport zelf. Daar word ik blij van. We zijn er trots op dat we mogen werken voor Rotterdam Topsport.”
 
“We doen best veel”
“Al sinds we in 2015 lid werden van het netwerk, ondersteunen we de organisatie met expertise. Vooral bij de positionering. En alles wat daarbij komt kijken.” Zoals de in 2017 geïntroduceerde nieuwe opzet voor de business club, de indeling met Toppartners en Supporters. Bij die omzetting promoveerde Campagne meteen zelf tot Toppartner.

Waarmee de samenwerking op communicatievlak nog intensiever werd. Zo had het een grote inbreng bij de campagne ‘010 op weg naar Tokyo’ en de communicatie daaromheen, bedacht en vervaardigde het bureau het jaarverslag nieuwe stijl (over 2019) en maakt het de elektronische nieuwsbrieven.

“Doordat we ons écht betrokken voelen bij Rotterdam Topsport, doen we inderdaad best veel. Juist nu, in coronatijd, moet je er voor elkaar zijn. Meedenken over hoe de organisatie zich kan onderscheiden, hoe je partners beter kunt binden, maar ook hoe je evenementen, sporters, clubs en de sport in de stad nóg beter kunt positioneren. En meteen ook námens de stad in feite. Daar gaat het uiteindelijk kom.”
 
Meer focus op sport
Eén van de speerpunten van de vorig jaar begonnen directeur Peter Blangé is dat topsport nóg nadrukkelijker uit de verf komt. Die focus onderschrijft Van der Meer: “Ik ben dan ook erg blij met Peter. Je merkt dat hij zelf topsporter is geweest. Hij zorgt voor een nieuwe, goede vibe.”

Dat topsport op de eerste plaats staat, is bijvoorbeeld merkbaar aan de inhoud van de elektronische nieuwsbrief (‘Scorebord’). Die verschijnt vaker, is uitgebreid en bevat meer interviews en video’s met sporters.

Want nu door corona geen sport- en netwerkevenementen mogelijk zijn, intensiveert Rotterdam Topsport de online-activiteiten. Van der Meer vindt dat verstandig: “Zo kun je het contact met het netwerk toch goed onderhouden.”

Nieuw is ‘Topsport Talk’ een maandelijkse, online talkshow waarin Peter Blangé en Jan Dirk Stouten mensen uit de Rotterdamse sportwereld interviewen over hoe zij ondanks corona hun doelen nastreven. Ook voor dat concept heeft Campagne meegewerkt aan de communicatie.

Ga naar Topsport Talk