Rotterdam: Sportstad die trots aanwakkert en meer mensen laat bewegen

Topsportevenementen in Rotterdam hebben tussen 2010 en 2023 een sterke impuls gegeven aan de trots en activiteit van haar inwoners.  Dit blijkt uit een recente analyse die de sociale en economische impact van bijna 500 evenementen onderstreept. Terwijl de sportzomer op volle toeren draait, benadrukken Rotterdam Topsport en de gemeente Rotterdam hoe deze evenementen bijdragen aan een actieve en trotse stad. Van de Marathon tot roeiwedstrijden en evenementen in Ahoy, Rotterdam inspireert en motiveert.

Sportevenementen maken Rotterdammers trots
Goed georganiseerde topsportevenementen maken Rotterdammers trots op hun stad. Dit blijkt uit de analyse van bijna 500 evenementen die de afgelopen 13 jaar in de Maasstad plaatsvonden.  
Per jaar worden in de stad gemiddeld 40 topsportevenementen georganiseerd. Een groot gedeelte hiervan vindt plaats in het Topsportcentrum (30%) en in Ahoy (15%). Maar denk bijvoorbeeld ook aan de NN Marathon Rotterdam en de diverse roeiwedstrijden aan de Willem Alexander Baan.
Bezoekers waarderen de evenementen met gemiddeld een 8, een cijfer dat sinds 2010 een stijgende lijn laat zien. Dit enthousiasme komt mede door het organiseren van diverse side events in de stad, het internationale karakter, het aantal dagen dat een evenement duurt en het succes van het Nederlandse team.

Uit de ledenaantallen van verschillende sportbonden blijkt een significante toename in het aantal nieuwe leden nadat een topsportevenement heeft plaatsgevonden. Een mooi voorbeeld is de sterke groei van het vrouwenvoetbal.

Faouzi Achbar, wethouder van o.a. Sport & Welzijn: “Deze waardering bevestigt dat Rotterdam haar rol als sportstad met verve vervult. Het maakt ons enorm trots dat we niet alleen topsporters, maar ook onze eigen inwoners weten te inspireren met deze evenementen.”

Inspiratie voor een actievere levensstijl
Een van de meest opvallende resultaten is de impact op niet-actieve bezoekers:

  • 41% wil vaker gaan sporten
  • 35% overweegt de betreffende sport te gaan beoefenen
  • 22% wil zich aansluiten bij een sportvereniging

“Deze cijfers tonen aan dat topsportevenementen niet alleen entertainment bieden, maar ook een cruciale rol spelen in het stimuleren van een actievere levensstijl onder onze inwoners,” aldus de wethouder.

Diversiteit en inclusiviteit
De Rotterdamse topsportevenementen kenmerken zich door hun diversiteit en deze inclusieve aanpak versterkt het imago van Rotterdam als een stad voor iedereen.

  • 70% verwelkomde zowel mannelijke als vrouwelijke atleten
  • 33 evenementen richtten zich (mede) op sporters met een beperking

Sportevenementen voor iedereen
Aan verschillende topsportevenementen hebben ook sporters met een beperking deelgenomen. Soms als onderdeel van het programma, zoals bijvoorbeeld rolstoeltennis tijdens het jaarlijks terugkerende ABN AMRO Open en de drie hippische EK’s in 2019. Of als alleenstaand evenement. Het European Para Championships (EPC) is daar een mooi voorbeeld van. De sporters waren niet alleen in Rotterdam Ahoy te volgen maar er waren in 2023 bijvoorbeeld ook wedstrijden midden in de stad, gratis voor iedereen te bezoeken en goed zichtbaar voor langslopend publiek.

Economische boost
Naast de sociale impact, leveren de evenementen ook een significante economische bijdrage:

  • Jaarlijkse economische impact van €50-60 miljoen
  • Elke door de gemeente of Rotterdam Topsport bijgedragen euro levert €5,10 op voor de lokale economie

Peter Blangé, directeur Topsport Rotterdam: “Al bijna 35 jaar werkt Rotterdam Topsport aan het imago van topsportstad Rotterdam. Een stad waar Rotterdammers trainen naast topsporters. In het Topsportcentrum traint het TeamNL turnteam en in het vechtsportcentrum draaien diverse teamNl programma’s waaronder boksen op het hoogste niveau. Met de topsportevenementen geven we onze topsporters een podium om te excellereren. Uit onderzoek blijkt dat deze evenementen qua aanbod voor iedere Rotterdammer wat wils biedt en zowel maatschappelijk als economisch impact genereerd.  Iets waar we al 34 jaar trots op zijn, maar waar ook steeds weer nieuwe kansen voorbij komen, we gaan dus gewoon door om het succes verder uit te breiden. “

Rotterdam als magneet voor nieuwe bezoekers
De evenementen trekken niet alleen sporters, maar ook nieuwe bezoekers aan:

  • 13% bezocht Rotterdam voor het eerst dankzij het bezoek aan het topsportevenement
  • Sinds 2010 zijn ruim 100.000 mensen daardoor geïnteresseerd geraakt in een herhalingsbezoek

Versterkt imago
Topsportevenementen dragen bij aan de merkwaarden van Rotterdam. Bezoekers herkennen vooral de stellingen:

  • “Rotterdam is een stad die sporttalent omarmt”
  • “Rotterdam is een stad waar wordt samengewerkt en waar nieuwe initiatieven ontstaan”

Opvallend is dat bezoekers van buiten Rotterdam deze imago-stellingen sterker herkennen dan Rotterdammers zelf.

“Met deze resultaten bewijst Rotterdam dat topsportevenementen veel meer zijn dan competitie alleen,” concludeert de wethouder. “Ze versterken onze stedelijke trots, inspireren tot een actievere levensstijl en dragen bij aan een bloeiende lokale economie. We kijken uit naar nog vele jaren vol sportieve hoogtepunten in onze stad.”

Deel update